باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی محسنی - مهرداد علیپور، کارگردان نمایش «بیجن»، درباره محتوای این اثر گفت: «این نمایش، تلفیقی شاعرانه از سرگذشت سه شهید گچساران است که در پد خندق بر اثر انفجار ناپدید شدند. یکی از آنها در چاهی آویزان شد و از دو نفر دیگر، تنها پلاکهایشان بازگشت. این قصه را با داستان بیژن در شاهنامه که در چاه گرفتار شد، در هم تنیدهایم.»
«بیجن»، جهانی که در آن برخی شهادت را نمیپذیرند
او ادامه داد: این نمایش در یک روستای خیالی روایت میشود؛ جایی که مردم شهدا را کفن و دفن میکنند، اما مادر و نامزد یکی از شهدا باور ندارند که او رفته است. آنها با شهیدشان زندگی میکنند و حاضر نیستند او را خاکسپاری کنند.
اسطورههایی که به زندگی بازمیگردند
به گفته علیپور، در طول نمایش، شخصیتهای داستان به مرور به اسطورههای شاهنامه تبدیل میشوند. عطا، یکی از شخصیتهای اصلی، در نهایت لباس بیژن را میپوشد و بهعنوان یک اسطوره جدید در دل قصه جان میگیرد.
جنجال بلیتهای مهمان در جشنواره فجر
کارگردان «بیجن» از بینظمی در توزیع بلیتهای جشنواره گلایه کرد و گفت: «متأسفانه بلیتهای مهمان بیش از ظرفیت سالن صادر شده بود. بارها پیش آمده که پشت در سالن ماندم، درحالیکه افرادی با بلیت خریداریشده روی صندلیهایشان نشسته بودند.»
حضور در جشنوارههای دیگر
علیپور درباره حضور این اثر در جشنوارههای دیگر گفت: «این نمایش را به جشنواره ایثار فرستادهایم و منتظر اعلام نتایج هستیم. همچنین ممکن است برای میراث فرهنگی نیز اجرایی داشته باشیم. در جشنوارههایی که نگاه بومی دارند، حتماً شرکت خواهیم کرد، چراکه نمایش ما سرشار از آیینها و رسوم محلی است.»